تیتر20 - شرکت بیمه پارسیان یکی از شرکتهای بیمهای پیشرو در زمینه ارائه محصولات جدید بر بستر خدمات دیجیتال (وب اپلیکیشن، چت بات هوش مصنوعی و…) است که با ارزش بازار بیش از ۷ همتی در بورس حضور دارد. این شرکت در سال ۱۴۰۳ به عملکرد رشدیابنده خود ادامه داده و اقداماتی را در این راستا به اجرا گذاشته است.
بیمه پارسیان برای افزایش سهم از بازار و سوددهی، مدام در حال رشد و ارتقا با تمرکز بر افزایش سرمایه، عرضه محصولات جدید و افزایش نمایندگیهای عمومی و نمایندگیهای خصوصی بیمه زندگی و… است.
محصولات در ۱۴۰۳
پردازش محصولات در قالب بیمه نامههای جامع و کامل میتواند بازار جذابی را برای شرکتهای بیمهای دارای استراتژی تنوع بخشی به محصولات ایجاد کند. این نوع بیمه نامهها میتوانند مشتریان جدیدی را جذب کنند.
مشتریان بیمه ها، به طور معمول به دنبال راه حلهای یکپارچه و کامل هستند تا ریسکهای آنها را پوشش دهد. از سوی دیگر، بیمه نامههای جامع، منجر به رشد درآمد شرکتها و زمینه ساز افزایش ارزش طول عمر مشتری میشود.
بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۳ بیمه نامه جامع و کامل تلفن همراه را به عنوان جدیدترین محصول خود، در قالب بیمه تجهیزات الکترونیکی در رشته مهندسی عرضه کرد. این بیمه، هزینههای تعمیر یا جایگزینی گوشی را جبران میکند.
رشد تولید در ۱۴۰۳
حق بیمه تولیدی این شرکت به لحاظ ارزش ریالی، در ۹ ماه ابتدای سال ۱۴۰۳، رتبه نهم بازار را در میان شرکتهای بیمهای حاضر در بورس، در اختیار دارد.
بیمه پارسیان، رقبایی دارد که عمدتا دولت و نهادهای حاکمیتی در آنها سهام دارد اما پارسیان، بزرگترین و قدیمیترین شرکتهای بیمهای خصوصی در ایران محسوب میشود که ۳.۷۹ درصد از تولید حق بیمه ۹ ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ بازار را در میان شرکتهای بورسی به خود اختصاص داده است.
این شرکت در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳، درآمد حاصل از حق بیمه را ۳۹ درصد جهش داد.
شعب و نمایندگان در ۱۴۰۳
بر اساس صورت مالی دوره منتهی به ۳۰ آذر سال ۱۴۰۳، بیمه پارسیان، ۲۴۳۹ نمایندگان عمومی و ۲۴۲ نماینده خصوصی دارد. این ارقام در سال ۱۴۰۳ نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.
برای نمونه، نسبت به سال گذشته، ۱.۷۵ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۴۵.۸ درصد بر تعداد نمایندگان عمومی بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۳ افزوده شده است.
با احتساب عملکرد ۱۴۰۳ بیمه پارسیان ۲۷۳۸ شعبه و نماینده در سراسر کشور دارد. این وضعیت به پارسیان کمک کرده است تا در سال ۱۴۰۳ یکی از گستردهترین شبکههای فروش بیمه را در اختیار داشته باشد.
افزایش سرمایه در ۱۴۰۳
در ۱۳ اردیبهشت سال جاری، سرمایه بیمه پارسیان، ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش و از ۱۳۰۰ به ۱۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. خبر خوب این بود که افزایش سرمایه از محل سود انباشه و اندوخته سرمایهای انجام شده است.
رشد مالی در ۱۴۰۳
از جمله مهمترین اقدامات بیمه پارسیان در زمینه امور مالی، افزایش سودسازی است. این شرکت با فروش سهام خود در شرکت صنایع معدنی کانی سازان کیمیا، بیش از ۹ هزار و ۴۸۱ میلیارد تومان سود به دست آورد.
در مجموع میزان سود حاصل از فروش سرمایهگذاری ها، ۴۴۳۳ درصد در دوره ۹ ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه از سال گذشته رشد کرد.
مهمترین راهبرد در پایان ۱۴۰۳
یکی از مهمترین راهبردهای هر شرکت بیمه ای، میتواند با افزایش نسبت توانگری آن در ارتباط باشد. اگر نسبت توانگری شرکت بیمه بالاتر از ۱۰۰ درصد باشد، به این معنی است که شرکت، داراییهای کافی برای پوشش تعهدات خود را در اختیار دارد.
در یک کلام، توانگری بالاتر از ۱۰۰ درصد، ثابت میکند که شرکت بیمه از نظر مالی قدرتمند است. پارسیان، در نظر دارد که توانگری مالی خود را با توجه به فروش سهامش در شرکت کانی سازان کیمیا، در پایان سال ۱۴۰۳ به ۲۰۰ درصد برساند.
با فروش سهام پارسیان در این شرکت، زمینه اصلاح ساختار ترازنامه و تقویت دارایی ها، به منظور افزایش توانگری فراهم شد.
نسبت توانگری ۲۰۰ درصد، نشان خواهد داد که شرکت دو برابر تعهداتی مانند پرداخت خسارتها، دارایی و ذخایر مالی دارد.
اما رسیدن به این نسبت توانگری چه فایدهای برای بیمه پارسیان دارد؟ نسبت توانگری در این میزان، به بیمه پارسیان کمک میکند تا وارد فعالیتهای جدیدتری شود و با انعطاف بیشتری، ریسکهای بازارها را مدیریت کند.
در همین حال، بیمه پارسیان از قدرت بیشتری برای طراحی محصول برخوردار میشود و اعتماد سرمایه گذاران بیشتری را به خود جلب میکند.